Ο Χρήστος Αγγελόπουλος είναι μέλος του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ.
1. Η οργανική σύνθεση του κεφαλαίου δείχνει τη σχέση του κεφαλαίου που είναι επενδυμένο στον κλάδο με τον αριθμό των εργαζομένων. Έτσι, ένας κλάδος με χαμηλή οργανική σύνθεση απασχολεί περισσότερους εργαζόμενους από έναν άλλο, του ίδιου μεγάθους, με υψηλότερη οργανική σύνθεση.
2. Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ, www.statistics.gr/el, http://www.statistics.gr/statistics/-/publica tion/STO09/-
3. ΣΕΤΕ: «Η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία το 2014 - συνοπτική απεικόνιση βασικών μεγεθών».
4. «ΕΡΓΑΝΗ» - Αποτελέσματα της ηλεκτρονικής καταγραφής του συνόλου των επιχειρήσεων και των εργαζομένων - μισθωτών με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, 2015, Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
5. «ΕΡΓΑΝΗ» - Αποτελέσματα της ηλεκτρονικής καταγραφής του συνόλου των επιχειρήσεων και των εργαζομένων - μισθωτών με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, 2014 και 2015, Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
6. Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ, www.statistics.gr/el, http://www.statistics.gr/statistics/-/publica tion/STO09/
7. ΣΕΤΕ - «Η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία το 2014 - συνοπτική απεικόνιση βασικών μεγεθών».
8. «Οικονομικά Χρονικά», αρ. τεύχους 153/2016-«Εγχώριος Τουρισμός, ΑΕΠ και ΦΠΑ», Ε. Πούτος - Θ. Κουναδέας. Επεξεργασία στοιχείων «Έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών» της ΕΛΣΤΑΤ.
9. Από τα ετήσια Δελτία Τύπου της ΕΛΣΤΑΤ «Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών».
10. Επεξεργασία στοιχείων ΕΛΣΤΑΤ, www.statistics.gr/el. Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή - ΚΕΠΕ, «Βαθμός απελευθέρωσης των επαγγελμάτων και αναμενώμενες επιπτώσεις», Αθήνα, 2015.
11. Μελέτη ΚΕΠΕ - «Εκτίμηση της Κατανομής του Εισοδήματος από Εισερχόμενο Τουρισμό, ως προς το μέρος που παραμένει στη χώρα και σε αυτό που επανεξάγεται στο εξωτερικό», Ιούλης 2015.
12. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της βιομηχανίας «ΜΕΓΑΣ ΓΥΡΟΣ Α.Ε.». Διαθέτει 2 εργοστάσια (1 στην Ελλάδα και 1 στις ΗΠΑ), παράγει 30 τόνους γύρου, 5 τόνους κρεατοσκευασμάτων και 10 τόνους σουβλάκια ημερησίως. Έχει 250 εργαζομένους. Ο τζίρος το 2014 κυμάνθηκε στα 22 εκατ. ευρώ.Τα προϊόντα της εταιρίας εξάγονται σε Ευρώπη, Αμερική, Καναδά, Παναμά και Μέση Ανατολή. Οι εξαγωγές της «ΜΕΓΑΣ ΓΥΡΟΣ Α.Ε.», με βάση τα στοιχεία του 2014, ξεπέρασαν το 10% των συνολικών πωλήσεων, φτάνοντας περίπου τα 2 εκατ. €. Ο τρόπος διανομής γίνεται μέσα από ελληνικά εστιατόρια/ψητοπωλεία, αλλά και μέσα από τα super market. Το δίκτυο των πελατών της στην Ελλάδα είναι σήμερα περί τα 1.500 ψητοπωλεία και ορισμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Η θυγατρική της Megas Yeeros Llc, στο Νιου Τζέρσεϊ φτάνει την ημερήσια παραγωγή στους 15 τόνους, που απασχολεί 160 εργαζομένους. Η εταιρία έχει δικά της ψητοπωλεία στις ΗΠΑ και ετοιμάζεται να προχωρήσει σε καταστήματα στη περιοχή των Αραβικών Εμιράτων.
13. Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ, www.statistics.gr/el, http://www.statistics.gr/statistics/-/publica tion/STO09
14. Ό.π.
15. Από δημοσίευμα με βάση παρουσίαση στην εφημερίδα «Ημερησία».
16. Επεξεργασία στοιχείων ΓΕΜΗ.
17. Η ΑΝΑΤΡΟΝ ΑΕ έχει την αντιπροσωπία της διεθνούς αλυσίδας «Domino’s» για Ελλάδα, Βαλκάνια και Κύπρο.
18. Ο όμιλος «Μαρινόπουλος» έχει την αντιπροσωπία των «Starburcks» για Ελλάδα, Κύπρο, Αυστρία, Ελβετία, Βαλκάνια.
19. Στοιχεία ΙCAP.
20. Ό.π.
21. Στον όμιλο εστίασης της VIVARTIA ανήκουν οι φίρμες Everest, Olympic Catering, La Pasteria, Papagallino, Olympus Plaza . Goody’s, Flocafé, Hellenic Catering.
22. Ο όμιλος εστίασης της Vivartia υλοποιεί το στρατηγικό σχεδιασμό του για ανάπτυξη των σημάτων του στην Αίγυπτο, στην Αλβανία, στην Αυστραλία, στη Βουλγαρία, στην Κύπρο, στη Λευκορωσία, στη Λιβύη, στην Ουγγαρία, στην ΠΓΔΜ, στη Ρουμανία, στη Δημοκρατία του Κοσσόβου. Υπέγραψε στρατηγική συμφωνία με το γαλλικό όμιλο SODIFRAM για την ανάπτυξη του δικτύου «Goody’s Burger House» στα υπεράκτια διαμερίσματα της Γαλλίας (Μαγιότ και Ρεουνιόν) στον Ινδικό Ωκεανό, καθώς και στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Κομορών. Ο όμιλος Εστίασης της Vivartia στοχεύει στην επέκτασή του σε Μεγάλη Βρετανία, Σαουδική Αραβία και Κίνα (http://www.naftempo riki.gr/finance/story/1102405/i-vivartia-ependuse-22-ekat-euro-stin-estiasi, 12 Μάη 2016, «Ελληνικές επιχειρήσεις επενδύουν στο εξωτερικό και κερδίζουν», http://www. tovima.gr/finance/article/?aid=677104, 15 Φλεβάρη 2015).
23. Αλβανία, Κύπρος, Ρουμανία, Μπαχάμες.
24. Αλβανία, Κύπρος, Ρουμανία. Σχεδιάζει να επεκταθεί στη Βουλγαρία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και σε μη ευρωπαϊκές χώρες.
25. MSO-Marketing Services Organization.
26. «Αντέχει στην κρίση ο κλάδος του franchise. Πρωταγωνιστεί η εστίαση», www.tovima.gr/finance/article/?aid=777807, 18 Φλεβάρη 2016.
27. ICAP: «Business Leaders in Greece - Οι 500 επιχειρήσεις και οι 200 όμιλοι με την υψηλότερη κερδοφορία το 2014».
28. ICAP: «Greece in figures» («Η Ελλάδα σε αριθμούς»), 2016.
29. «Η Vivartia επένδυσε 22 εκατ. ευρώ στην εστίαση»-http://www.naftemporiki.gr/ finance/story/1102405/i-vivartia-ependuse-22-ekat-euro-stin-estiasi, 12 Μάη 2016.
30. Η Olympic Catering μαζί με τη Hellenic Catering που επίσης ανήκουν στον Όμιλο Vivartia τροφοδοτούν Εταιρίες Ακτοπλοΐας και Ναυσιπλοΐας (Blue Star Ferries, Super Fast Ferries, Minoan Lines, Hellenic Seaways), Αλυσίδες Super Market (Group Delhaize AB Βασιλόπουλος, Carrefour Μαρινόπουλος, Βερόπουλος, IKEA, Makro Cash & Carry, Bazaar), Εταιρίες Αεροπορικού (αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρίες) και Βιομηχανικού Catering, Ιδρύματα, Νοσοκομεία (Υγεία, Υγεία Τίρανα, Λητώ), Ξενοδοχεία, Εστιατόρια-Ταβέρνες-Ψητοπωλεία, Ζαχαροπλαστεία-Cafe, Snack Bar-Κυλικεία-Καντίνες, Βιομηχανίες τροφίμων & Λιανεμπόριο-Private Labels Εστιατόρια.
31. Το 2014 ο Όμιλος «Γρηγόρης» συμφώνησε στρατηγική συνεργασία με τα Ελληνικά Πετρέλαια για παρουσία σε πρατήρια ΕΚΟ/BP με τα concept stores «ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΙΚΡΟ».
32. Ο αριθμός των έτοιμων γευμάτων ανά εργαζόμενο είναι πολύ μεγαλύτερος σε ένα κατάστημα delivery σε σχέση με ένα παραδοσιακό κατάστημα εστίασης. Ένας εργαζόμενος-διανομέας μπορεί να εξυπηρετήσει σημαντικά μεγαλύτερο αριθμό από τελικούς καταναλωτές σε σχέση με έναν εργαζόμενο στο σέρβις. Επίσης, η τυποποίηση των έτοιμων παραγγελιών αυξάνει την παραγωγικότητα και στην κουζίνα.
33. Ολιγοήμερες ή διήμερες εκδρομές, κυρίως Σαββατοκύριακα, σε πόλεις.
34. Ο χαρακτηρισμός γίνεται με βάση τον επίσημο προσδιορισμό κατάταξης που έχουν καθορίσει η ΕΕ και οι στατιστικές υπηρεσίες.
35. Επεξεργασία στοιχείων συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» 2014.
36. Στοιχεία ΙΚΑ.
37. Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ, www.statistics.gr/el, http://www.statistics.gr/statistics/-/publica tion/STO09
38. Επεξεργασία στοιχείων ΙΚΑ.
39. Ό.π..
40. Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ».
41. Στοιχεία ILO-Διεθνές Γραφείο Εργασίας. «ΗΜΕΡΗΣΙΑ», 7.7.2016, Αρ. Φύλ. 20293.
42. Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ».
43. Ό.π.
44. «ΕΡΓΑΝΗ» - «Ροές μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα», Μάης και Απρίλης 2016.
45. «Στήριξη επιχειρηματιών της εστίασης με δωρεάν σεμινάρια από το Ίδρυμα «Καπετάν Βασίλη», http://www.naftemporiki.gr/finance/story/1104893/stiriksi-epixeiri mation-tis-estiasis-me-dorean-seminaria-apo-to-idruma-kapetan-basili, 18 Μάη 2016.
46. ΣΕΤΕ - Τουριστικός Στρατηγικός Σχεδιασμός 2021 - Οδικός Χάρτης Υλοποίησης, έκδοση 2014, www.sete.gr
47. City-Break: Πρόκειται για ολιγοήμερο (συνήθως 2-3 μέρες) τουρισμό (εξ ου το break), είτε κατά τη διάρκεια εορτών είτε τα σαββατοκύριακα, και γίνεται σε πόλεις (εξ ου το City) που διαθέτουν πολιτιστικές δράσεις, έντονη νυχτερινή ζωή κλπ. Αντιδιαστέλλεται με τον τουρισμό μεγάλης διάρκειας που γίνεται κυρίως σε εξοχικά θέρετρα. Η αστική στρατηγική προσανατολίζει την ανάδειξη της Αθήνας σε κεντρικό προορισμό city break για τον ευρωπαικό τουρισμό.
48. ΣΕΤΕ-Τουριστικός Στρατηγικός Σχεδιασμός 2021-Οδικός Χάρτης Υλοποίησης, σελ. 4, 12. Έκδοση 2014. www.sete.gr
49. Εφημερίδα «Ημερησία», αρ. φ. 20310, 30-31 Ιούλη 2016.
50. Σύνδεσμος Επωνύμων Οργανωμένων Αλυσίδων. Μέλη του: Domino’s Αnatron, Food Plus ΑΕΒΕ, Friday’s, Pizza Fan, Pizza Hut, Everest, Goody’s, Βενέτης, Γρηγόρης, Palmie Bistro, Coffee Island, Autogrill.
51. Με κοινή επιστολή τους το διεκδικούσαν οι επιχειρήσεις-αλυσίδες: Απολλώνιο, Βενέτης, Γευσιπλοΐα, Γρηγόρης-Μικρογεύματα, Πίτα Παν, Autogrill, Benvenuto, Coffee Time, Costa Coffee, Domino’s Pizza, Everest, Flocafe, Gloria Jean’s, Goody’s, KFC, La Pasteria, L’ Artigiano, McDonald’s, Olympic Catering, Olympus Plaza, Palmie Bistro, Papagallino, Pizza Fan, Pizza Hut, Roma Pizza, Simply Burger, Friday’s και Zonars. Από αυτούς οι 8 ανήκουν στον όμιλο Vivartia.
52. Δελτίο Τύπου ΣΕΤΕ, 27 Γενάρη 2015, www.sete.gr
53. Θανάση Παπανικολάου: «Άποψη. Κλάδος εστίασης: γιατί είναι αναγκαία η μείωση του ΦΠΑ», www.kathimerini.gr, 24 Μάη 2015.
54. http://www.enikonomia.gr/timeliness/54460,H-Portogalia-meiwnei-to-FPA-sthn-estiash.html, 30 Μάρτη 2016.
55. «Για σένα μιλά ο μύθος».