Δεν είναι λίγοι αυτοί που αναρωτήθηκαν μετά την πρόσφατη τραγωδία, το έγκλημα στα Τέμπη, γιατί το κράτος και οι κυβερνήσεις, που επέβαλαν με τέτοια ταχύτητα τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, καθυστέρησαν τόσο πολύ, τόσα χρόνια την εγκατάσταση και λειτουργία ενός σύγχρονου συστήματος ασφαλείας στους σιδηρόδρομους.
Γενικότερα δεν είναι λίγοι αυτοί που δίκαια αγανακτούν, καθώς βλέπουν τις τεράστιες δυνατότητες που διαμορφώνει η επιστημονική και τεχνολογική πρόοδος για να ζήσουμε πολύ καλύτερα και κάνουν τη σύγκριση με τη σημερινή μας κατάσταση. Αυτοί που πληροφορούνται ότι χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη μπορούν σήμερα να περπατήσουν παραπληγικοί και να αποκτήσουν όραση άνθρωποι που ήταν τυφλοί, αυτοί που διαβάζουν για τα μεγάλα τεχνολογικά άλματα που διασφαλίζουν ακριβείς ιατρικές διαγνώσεις και επεμβάσεις και την ίδια στιγμή βίωσαν και βιώνουν την αναβολή και την αναμονή για μήνες προγραμματισμένων χειρουργείων και αναγκαίων εξετάσεων για να μην καταρρεύσουν τα υποστελεχωμένα δημόσια νοσοκομεία.
Όλα τα κόμματα του συστήματος και τα φερέφωνα της άρχουσας τάξης προσπαθούν να συγκαλύψουν το μεγάλο ένοχο που εμποδίζει να αξιοποιηθούν αυτές οι τεράστιες τεχνολογικές δυνατότητες για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες μας.
Για να συσκοτίσουν την αλήθεια, προβάλλουν συστηματικά ένα παραπλανητικό αφήγημα που έχει δύο όψεις.
Από τη μια παρουσιάζουν την αλματώδη τεχνολογική πρόοδο σαν έναν αντικειμενικό κίνδυνο, σαν ένοχο για τη διόγκωση της ανεργίας και για τον περιορισμό των δικαιωμάτων μας.
Από την άλλη παρουσιάζουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό σαν το μαγικό ραβδί που θα ανοίξει το δρόμο για την κοινωνική ευημερία και για τη φιλολαϊκή μεταμόρφωση του σημερινού απάνθρωπου συστήματος της εκμετάλλευσης και του κράτους του. Έναν εύκολο δρόμο χωρίς ταξικούς ανατρεπτικούς αγώνες και μεγάλες κοινωνικές συγκρούσεις.
Ιδιαίτερα ο αρμόδιος υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης1 έχει αναλάβει μια συστηματική προπαγανδιστική εκστρατεία για να μας πείσει ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός συμβάλλει αποφασιστικά για να επανασχεδιαστεί το κράτος με επίκεντρο τις ανάγκες του πολίτη. Ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν έχει ταξικό πρόσημο.
Και τι παρουσιάζει ως απόδειξη;
Την αυτονόητη βελτίωση που υπάρχει για να βγάζουμε πιο γρήγορα πιστοποιητικά, ληξιαρχικές πράξεις και άδειες οδήγησης από τις κρατικές υπηρεσίες και τη μείωση της μεγάλης ουράς στα ΚΕΠ.
Διαφημίζει το νέο ψηφιακό πρόσωπο του κράτους με τη δημιουργία της πύλης gov.gr που έχει ήδη συγκεντρώσει περισσότερες από 1.500 διάσπαρτες ψηφιακές υπηρεσίες και το γεγονός ότι, μαζί με τις φορολογικές συναλλαγές, οι ψηφιακές συναλλαγές των πολιτών με το κράτος ξεπέρασαν το 1,2 δισ. Προβάλλει ως επίτευγμα ότι η χώρα απέκτησε επιτέλους ψηφιακή στρατηγική, με τη «Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025». Στο ίδιο μήκος κύματος, μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό του ΣΕΒ προβάλλει την εξοικονόμηση κρατικών πόρων ύψους 270 εκατ. ευρώ τη διετία 2020-2022, λόγω των υπηρεσιών που πλέον περαιώνονται ψηφιακά, εστιάζοντας στη μείωση του χρόνου μετακίνησης των πολιτών.
Όμως κάθε προπαγανδιστικό αφήγημα συντρίβεται αργά ή γρήγορα στο σκληρό έδαφος της πραγματικής ζωής.
Η μείωση του χρόνου μετακίνησης των εργαζόμενων αλλά και του χρόνου ενασχόλησης πολιτών και δημόσιων υπαλλήλων για την ολοκλήρωση συναλλαγών με τις κρατικές υπηρεσίες δε μεταφράζεται σε αύξηση του δημιουργικού, «ελεύθερου χρόνου» τους. Αξιοποιείται από το κεφάλαιο για την επέκταση του εργάσιμου χρόνου και των ελαστικών μορφών εργασίας, σύμφωνα με την οδηγία 2019/1152 της ΕΕ (π.χ. Νόμος Χατζηδάκη). Στην ουσία οι όμιλοι, για να αυξήσουν το βαθμό εκμετάλλευσης, θέλουν να έχουν ελεύθερα τα χέρια τους να μειώνουν ή να αυξάνουν το ωράριο εργασίας ανάλογα με τις ανάγκες τους. Ταυτόχρονα ο πολίτης αναλαμβάνει υποχρεωτικά στον «ελεύθερο χρόνο» του να διεκπεραιώσει ψηφιακά ένα μέρος της εργασίας, που παλιότερα υλοποιούσε ο δημόσιος υπάλληλος.
Η δυνατότητα να κάνουμε γρήγορα ψηφιακή εγγραφή στους παιδικούς σταθμούς δεν αλλάζει την απαράδεκτη κατάσταση της υποχρηματοδότησης, των τεράστιων ελλείψεων στα κτήρια και στη σίτιση, των υψηλών τροφείων, της ανεπάρκειας σε σχέση με τις ανάγκες.
Τα μηνύματα του 112 στα κινητά τηλέφωνα δε συνοδεύτηκαν με στοιχειώδη αναβάθμιση της πολιτικής προστασίας. Μετατράπηκαν σε θλιβερό άλλοθι της ακραίας «επιλεκτικής ανικανότητας» να ανταποκριθεί το αστικό κράτος σε βασικές λαϊκές ανάγκες. Ακραία ανικανότητα που έχει σαφώς ταξικό πρόσημο. Είναι η άλλη όψη της ικανότητας του κράτους να υπηρετεί το στρατηγικό συμφέρον του κεφαλαίου. Μεγάλες δασικές εκτάσεις και λαϊκές περιουσίες έγιναν ξανά στάχτη από την Εύβοια και τη Μυτιλήνη μέχρι τη Θράκη.2
Η ίδια η ζωή αποδεικνύει ότι από μόνη της η τεχνολογική πρόοδος δεν αποτελεί κίνδυνο, ούτε και τη θαυματουργή λύση για τα προβλήματά μας. Το ζήτημα είναι ποιος και για ποια συμφέροντα καθορίζει την ανάπτυξη, τον προσανατολισμό και την αξιοποίηση της νέας τεχνολογίας και της επιστημονικής έρευνας. Πίσω από την τεχνητή νοημοσύνη βρίσκονται οι επιλογές της ανθρώπινης νοημοσύνης και τα εκάστοτε ταξικά συμφέροντα που υπηρετεί.
Για όποιον εξακολουθεί να πιστεύει τον κυβερνητικό μύθο ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους του κεφαλαίου μπορεί να καταργήσει τους ταξικούς φραγμούς και να ανοίξει το δρόμο στη λαϊκή ευημερία, το παράδειγμα του τομέα της υγείας είναι σίγουρα πολύ αποκαλυπτικό.
Τι λέει η κυβέρνηση;
Ότι όλοι μπορούμε εύκολα να κλείσουμε πλέον εξίσου εύκολα ψηφιακά το ραντεβού μας για τις αναγκαίες ιατρικές εξετάσεις. Πράγματι. Γίναμε έτσι άραγε όλοι ίσοι στην πρόσβαση σε ιατρικές υπηρεσίες; Δε χρειαζόμαστε ειδικές γνώσεις για να απαντήσουμε. Ολοκληρωμένες εξετάσεις γρήγορα και άνετα θα κάνει μόνο αυτός που μπορεί να πληρώσει.
Τι διαφημίζει επίσης η σημερινή κυβέρνηση, όπως και η προηγούμενη του ΣΥΡΙΖΑ; Την ψηφιακή άυλη συνταγογράφηση και την ψηφιακή κάρτα υγείας. Πράγματι αυτός ο εκσυγχρονισμός μπορεί θεωρητικά να συμβάλει στην αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας. Βοηθά, για παράδειγμα, το γιατρό να ανατρέξει γρήγορα στο ιστορικό του ασθενούς και να προβλέψει την αρνητική επίδραση που μπορεί να έχει η χορήγηση ενός συγκεκριμένου φαρμάκου σε κάποιον που υποφέρει από διαφορετικά νοσήματα.
Πώς αξιοποιείται όμως σήμερα αυτό το επίτευγμα από το κράτος του κεφαλαίου;
Αξιοποιείται για τη συγκράτηση και την περικοπή των κρατικών δαπανών για την υγεία και τα φάρμακα, για να διασφαλιστούν τα ματωμένα πλεονάσματα που απαιτεί η άρχουσα τάξη και η ΕΕ.
Και επειδή ο αρμόδιος υπουργός αρέσκεται να δηλώνει πως «δεν μπορείς να διαχειριστείς ό,τι δεν μπορείς να μετρήσεις», ας δούμε τι αποδεικνύουν οι επίσημες μετρήσεις της ΕΕ.
Αποδεικνύουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό, 35% των συνολικών ετήσιων δαπανών υγείας, καταβάλλεται απευθείας από τα νοικοκυριά, πέρα από τη φοροαφαίμαξη, και πως η Ελλάδα είναι στις υψηλότερες θέσεις της Ευρώπης σε μη καλυπτόμενες ανάγκες ιατρικής περίθαλψης και στους χρόνους αναμονής.3
Αντίστοιχα, στα χέρια του αστικού κράτους η τηλεϊατρική, αντί να αξιοποιείται συμπληρωματικά για την αναβάθμιση των απομακρυσμένων από το κέντρο υπηρεσιών, χρησιμοποιείται ως τρόπος υποκατάστασης των μεγάλων ελλείψεων αναγκαίου επιστημονικού δυναμικού.